Teckna och måla havets djur

Under många år visade jag hur man kan teckna olika djur steg för steg i WWFs barntidning Pandatidningen.
Till boken " Teckna och måla havets djur " publicerad 2019 valde jag ut 20 havsdjur där jag skrev ner intressanta fakta om djuren brevid sidan med steg för steg-instruktioner.
Boken börjar med ett avsnitt om att teckna med blyerts och avslutas med ett långt avsnitt om akvarell på nybörjarnivå, med stegvis svårare uppgifter.

Under skolbesöket berättar jag om havets djurliv och utifrån åldersgrupp och tid väljer jag ut teckna-och måla övningar. Jag anpassar upplägget efter åldersgrupp, så att det fungerar på alla stadier. Från åk 1 och uppåt till åk 9. Även gymnasiet. Helst halvklass med max 15 elever, eller helklass med engagerade lärare, som kanske bokat en inspirerande kortkurs med mig före skolbesöket.

Detta skolbesök kan vara ett entimmesbesök, då vi använder blyertspennor.
Eller längre - en dubbeltimme, ett endags- eller tvådagarsbesök - då vi kan använda blyerts, färgpennor, tuschpennor, akvarellfärger utifrån tid och intresse. Jag kan hyra ut akvarellfärger och visst annat material.

Såhär kan ett upplägg se ut ifall jag har en heldag på 4 timmar med årskurs 3

Teckna och måla med havets värld som inspiration, Upplägg åk 3

Samling, presentation 10 minuter
Inspirationsstund 30 min
Jag berättar om varför jag älskar havet och havsdjuren och visar bilder och böcker. Elever får dela med sig av vad de gillar med havet.

Akvarellpass 60 minuter
Vi provar olika akvarelltekniker på 4 bokmärken,
1) blöta allt, lägga i färg och skapa mönster
2) göra fläckar för att se hur färger blandas (som ev senare kan bli något mer)
3) använda plastfolie, så att ett vacker mönster skapas (kan ev utvecklas senare)
4) göra fläckar för att se hur färger blandas, sedan rista i fläckarna
Eleverna målar. Bilderna läggs att torka
De som blir klara får blad med enkla teckningsuppgifter;
tång, snäckor, maneter, fiskar mm

RAST 20-30 minuter

Tecknarpass 40 minuter
Vi provar blyertspennan, tränar cirklar och ovaler
Eleverna får teckna en knubbsäl eller en delfin steg för steg
och om de vill lägga till enkla former som finns i havet, sten med blåstång eller sågtång, enkla fiskar och maneter. Kanske en liten krabba? Jag har blad med former att härma som lite stöd, om de inte själva har idéer.

LUNCH

Fortsättning tecknande 40 minuter
Vi fortsätter att skapa havsmiljön runt knubbsälen eller delfinen.
Vi ser på hur det går att jobba vidare med något/några av akvarellbokmärkena.

Liten paus

Måla från berättelse 45 minuter
Jag berättar en saga från havets värld, antingen”Sångaren Arion och delfinerna”, eller ”Sagan om Sälskinnet”. Eleverna får måla en bild från sagan med oljepastell och akvarellfärger.

Städning 10 minuter
Vi avslutar 5 minuter

Och här är lite bilder från ett annat skolbesök i årskurs 4, Lysekil, med ett liknande upplägg där vi provade blyerts, tecknade delfiner och miljön runt delfinerna.

image
Här en bild från blyertsövning i åk 4.
image
Delfin från steg för steg instruktionen, där eleven fått skapa en egen miljö kring delfinen. Åk 4.
image
En annan elevs delfin med miljö, åk 4.