Berättarverkstad - vi skapar en gemensam saga

Den här berättarverkstaden bygger på Kerstin Lundberg-Hahns metod, beskriven i hennes bok "Berättarverkstad".

Grundidén med metoden är att barnen hela tiden ska bestämma innehållet i de sagor och berättelser vi gemensamt hittar på, men att jag som ledare ställer de frågor som behövs för att berättelsen ska bli mer än "sedan hände det och sedan hände det."
Om skolan jobbar med något tema så kan vi knyta an till det temat, tex skogen eller havet. Vi kan också utgå ifrån nånting som dyker upp när jag och barnen börjar prata, kanske någon sett en spännande fågel, kanske det är något ovanligt väder, och om vi inte hittar något att utgå ifrån så börjar jag berättelsen med att föreslå en plats, eller en person/huvudfigur.
Det kan vara ”Det var en gång en flicka som var så liten att hon fick plats i en …”
Eller ”Långt ute i en stor skog, bakom ett högt berg, låg en liten stuga…”

Genom att både ställa fördjupar-frågor och framåt-frågor skapar vi en spännande berättelse tillsammans.
Min uppgift är att se till att alla barn får vara med att bestämma innehållet. De som har en idé får räcka upp handen och jag fördelar ordet och försöker uppmuntra alla att komma med förslag. Jag återberättar hela tiden sagan och klassläraren får vara med och skriva ner sagan på datorn.

När sagan är färdig så får barnen måla en bild ur sagan. Vi ser sedan på alla bilder tillsammans.
Materialet vi väljer för bilderna har ganska stor betydelse. Oljepastell och akvarellfärger tillsammans är en av mina favoriter, men jag anpassar mig efter skolans önskemål och resurser.

Vi behöver två lektionstimmar för den här berättarverkstaden, och barngruppens storlek bör vara max. 15 barn i låg -och mellanstadiet.
När jag har den här berättarverkstaden i förskolan behöver gruppen vara ännu mindre. Idealiskt är 5-6 barn, men det kan fungera med upp till 10 barn.